vilandy_logo_project

Tani Nowy Dom

UX designUI design

Vilandy to sklep online oferujący szeroki wybór produktów od producentów i osób prywatnych, w wyjątkowo niskich cenach. Jest także jedyną w Polsce platformą, na której klient może kupić wielkogabarytowe meble z second handu.

Zostałem zatrudniony do firmy z polecenia, na stanowisko UX designer’a. Moim zadaniem była poprawa funkcjonalności sklepu, który miał trudności z pozyskaniem nowych klientów i utrzymaniem tych pozyskanych. Praca tutaj rzuciła przede mną mnóstwo wyzwań. Zastałem ogromny chaos wewnętrzny, który musiałem opanować. Podniosłem konwersję rejestracji użytkowników o niemal 90%. Opracowałem efektywny proces dodawania nowych produktów w sklepie. Udało mi się też znacznie zwiększyć ruch użytkowników na samej stronie. Moja praca nad tymi problemami była intensywna i wymagająca, ale każdy sukces był tego warty. Jak udało mi się sprostać tym trudnościom? Wszystkiego dowiesz się poniżej.

Zacznijmy jednak od samego początku...

I

TRUDNE POCZĄTKI

Pierwszym krokiem po rozpoczęciu pracy było zidentyfikowanie potrzeb i problemów biznesowych firmy. Podszedłem do zadania holistycznie, przeprowadzając audyt sklepu, który szybko ujawnił brak klarownego źródła wiedzy w plikach Figmy. Nie istniał Design System, a makiety były nieskatalogowane, co utrudniało odróżnienie aktualnych wersji od poprzednich iteracji. Dodatkowo, nawet developerzy nie byli w stanie tego określić, przez co wprowadzali zmiany na platformie “na własną rękę,” a to tylko zwiększało chaos między makietami a stanem faktycznym na produkcji.

Brakowało również ustalonego procesu product delivery. Nie było jasno ustalone, kto odpowiada za konkretne zadania (np. testowanie wypracowanych rozwiązań), ani jakie dokładnie cele zamierzamy osiągnąć. Dodatkowo zidentyfikowałem kluczowe błędy na głównych ścieżkach konwersji. Moim priorytetem stało się więc przywrócenie porządku, aby skutecznie rozwiązać istotne problemy na platformie.

Vilandy_old_design

Widoki zaprojektowane w Figmie były nieuporządkowane, co tworzyło problemy podczas ich implementacji, oraz wprowadzaniu zmian.


Zanim przystąpiłem do właściwej pracy projektowej, zająłem się następującymi kwestiami:

  • Zorganizowałem cykliczne spotkania, aby poprawić komunikację między działami biznes/development/creative, zapewniając wszystkim świadomość celów, wymagań i ograniczeń technologicznych.

  • Korzystając z Figmy, stworzyłem źródło wiedzy, zawierające najbardziej aktualne makiety. Dzięki temu programiści mogli korzystać z nich przy wprowadzaniu zmian w sklepie.

  • Rozpocząłem pracę nad podstawowymi komponentami do Design System’u, uspójnianiem elementów i eliminacją pierwszych błędów.

Po stworzeniu solidnych podstaw, na których mogłem oprzeć dalszą pracę, nadszedł czas na naprawę kluczowych błędów w funkcjonalnościach sklepu.

Vilandy_sitemap

Fragment mapy strony, przygotowanej na potrzeby ustalenia priorytetów przyszłych prac na platformie.


II

LOGOWANIE I REJESTRACJA

Vilandy miało ogromny problem już na procesie rejestrowania klientów. Sklep praktycznie nie pozyskiwał nowych użytkowników. Musiałem zlokalizować co było przyczyną tak negatywnego wyniku. W tamtym momencie to był najbardziej krytyczny problem, który poważnie ograniczał efekty kampanii reklamowych firmy. Należało odpowiedzieć na podstawowe pytanie:

Jakie dokładnie elementy wpływają na konwersję w procesie zakładania konta?

Analiza problemu

Przeprowadzona analiza jakościowa wykazała, że współczynnik odrzuceń w procesie rejestracji wynosił aż 9 na 10 osób. Opcja założenia konta nie była dostatecznie widoczna na stronie głównej, umieszczona jedynie w niższych sekcjach. Bezpośrednia możliwość rejestracji była dostępna jedynie z poziomu logowania, w formie słabo widocznego linku, co stanowiło poważny błąd na ścieżce konwersji.

Dodatkowo, problemem było obowiązkowe wprowadzenie dużej ilości danych w drugim kroku rejestracji, co szczególnie dotykało użytkowników firmowych. Zła prezentacja, niejasna hierarchia informacji oraz nieprecyzyjna walidacja wymagały pilnej poprawy.

Vilandy_login_old_mobile

Dostęp użytkownika do możliwości rejestracji był bardzo utrudniony.

Definicja problemu

Dzięki przeprowadzonej analizie udało mi się zidentyfikowanie trzy kluczowe problemy, które występowały
w procesie zakładania konta.

Użytkownicy nie widzieli możliwości zarejestrowania się po wejściu na stronę.

Użytkownicy byli zagubieni z powodu
nieczytelnej hierarchii informacji
i złych walidacji.

Użytkowników zniechęcała zbyt duża ilość informacji do wypełnienia, już przy pierwszym kontakcie ze sklepem.

Vilandy_carousel_1
Vilandy_carousel_2
Vilandy_carousel_3

Na podstawie zidentyfikowanych problemów rozpocząłem projektowanie makiet. Stworzyłem kilka wariantów, testując różne podejścia do zagadnienia. Ważne dla mnie było, aby zaprezentować zarówno zespołowi deweloperów, jak i zarządowi firmy opcji, które w mniejszym lub większym stopniu różnią się od pierwotnej wersji formularza.

Rozwiązanie

Finalna wersja zaprojektowanych makiet koncentrowała się na poprawie głównej ścieżki konwersji, zarówno na stronie głównej, jak i w formularzu rejestracji i logowania. Dla nowych użytkowników, którzy nie założyli jeszcze konta, stworzyłem prosty popup card, który wyświetlał się w trakcie przeglądania strony głównej – zawierał komunikat zachęcający do jego założenia. Upewniłem się też, że klienci mają taką możliwość już z poziomu głównego menu. Opcja rejestracji musiała być jak najlepiej widoczna.

Vilandy_home_popup

Popup card na stronie głównej z komunikatem zachęcającym do założenia konta.

Poprawiłem czytelność i spójność elementów designu w modułach logowania i rejestracji, aby użytkownicy mogli łatwiej nawigować oraz bardziej intuicyjnie przechodzić przez proces zakładania konta. Opcja rejestracji w module logowania, wcześniej ukryta pod niewidocznym linkiem na dole, została wyraźnie wyeksponowana jako przycisk w górnej części modułu. Usunąłem błędy developerskie dotyczące responsywności strony. Wprowadziłem też walidację hasła w czasie rzeczywistym, co umożliwiało natychmiastową weryfikację wprowadzanych danych.

Vilandy_login_new
Vilandy_register_new


Drugi krok rejestracji został znacząco ulepszony pod kątem czytelności. Zaprojektowałem komponenty formularza od podstaw – dzięki przeprowadzonemu wcześniej audytowi wiedziałem, że będę ich potrzebował w przyszłych projektach. Najważniejszą zmianą było jednak dodanie opcji uzupełnienia danych później. Formularz dla kont firmowych pozostał bardzo rozbudowany, ale użytkownik mógł wypełnić te informacje dopiero w momencie sprzedaży lub zakupu produktu, co zwiększało szansę na dokończenie procesu. Aby go uprościć, zaproponowałem opcję autouzupełniania danych firmy na podstawie numeru NIP.

Vilandy_register_form

Wynik

Wprowadzone zmiany podniosły współczynnik konwersji aż o 87%! Na pierwszy rzut oka całość wygląda jak zwykła przebudowa modułu, ale wykonana tu została ogromna ilość pracy w celu usprawnienia elewacji graficznej interfejsu i ogólnej poprawy jakości. Stworzone komponenty zaprojektowałem w ten sposób, aby mogły być reużywalne w kolejnych projektach i być podstawą nowego design systemu. Proces logowania i rejestracji stał się bazą pod przyszłe działania w ramach współpracy z Vilandy.


III

FORMULARZ SPRZEDAŻOWY

Proces generował wiele problemów, a użytkownicy często wystawiali negatywne opinie. Wielu nie potrafiło uzupełnić formularza, albo robiło to bez zrozumienia, a to powodowało dodatkowy chaos na listingach produktowych platformy. Powszechne były źle opisane produkty, błędnie ustawione kategorie oraz szablony. Formularz sprzedażowy wymagał natychmiastowej naprawy.

Vilandy_sales_form

Analiza problemu

W pierwszej kolejności wykonałem szczegółowy audyt istniejącego formularza sprzedażowego, oraz przeprowadziłem research benchmarków na rynku. Chciałem mieć możliwie pełny obraz sytuacji. Ostatecznie zidentyfikowałem 4 główne problemy:

  1. 1

    Formularz sprzedażowy Vilandy był bardzo rozbudowany. Przeładowanie treścią zwiększało współczynnik odrzuceń użytkowników. Problem potęgował brak podziału na przystępne segmenty, zbyt ogólne komunikaty walidacyjne oraz niejasna hierarchia treści, przez co trudno było odróżnić dane wymagane od opcjonalnych.

  2. 2

    Użytkownik nie miał możliwości wystawienia kilku sztuk tego samego przedmiotu w ramach jednej operacji, co znacząco utrudniało korzystanie z platformy. Obecnie taka funkcjonalność jest uznawana za fundamentalną w serwisach e-commerce, a jej brak był wyraźnie odczuwalny i powodował frustrację wśród użytkowników.

  3. 3

    System szablonów do automatycznego wymiarowania produktów był przedstawiony w niezrozumiały sposób, co powodowało liczne trudności dla klientów. Dodatkowo wyszukiwarka, która w założeniu miała im pomagać, działała słabo – podpowiadała nieprecyzyjne wyniki co prowadziło do wydłużonego czasu obsługi.

  4. 4

    Użytkownik nie mógł wystawić przedmiotu, jeśli nie pasował on do istniejącej listy szablonów, co budziło ogromną irytację i frustrację. Lista szablonów była zbyt ogólna i niedostosowana do rzeczywistych potrzeb sprzedawców, co znacząco ograniczało ich możliwości oraz wymagało pilnej, kompleksowej aktualizacji.

Tworzenie prototypów

W trakcie procesu projektowania kluczowe było odciążenie użytkownika od nadmiaru danych, które musiał przetworzyć po wejściu na formularz. Główną decyzją projektową był podział formularza na kroki. To skuteczna technika stosowana w przypadku skomplikowanych formularzy, która sprawiła, że cały proces stał się bardziej przystępny i mniej przytłaczający dla klientów.

Kolejnym krokiem była poprawa architektury informacji i walidacji, których ogólne komunikaty powodowały dezorientację użytkowników, co skutkowało wzrostem współczynnika odrzuceń. Dobrym rozwiązaniem wydawało się ponownie zastosowanie walidacji w czasie rzeczywistym, wyświetlanych w formie podsumowania na pasku bocznym. Poza podstawową funkcją, takie podsumowanie umożliwiało użytkownikowi szybki przegląd informacji wymaganych na danym etapie formularza. System szablonów wymagał gruntownego przeprojektowania – zarówno w zakresie bazy szablonów, jak i uproszczenia obsługi, z uwzględnieniem możliwości dodawania produktów, które nie pasowały do istniejącej listy szablonów.

Vilandy_lofi_1
Vilandy_lofi_2

Powyższe modyfikacje były kluczowe, jednak zarówno analiza, jak i prace koncepcyjne otwierały przestrzeń na znacznie więcej usprawnień, które wprowadziłem w finalnej wersji projektu.

Rozwiązanie

Krok 1

Wybór szablonu był istotną częścią procesu, dlatego pierwszy krok formularza został mu poświęcony w całości. Dzięki poprawie algorytmu wyszukiwania, użytkownik nie otrzymywał już długiej listy niejasnych wyników – zamiast tego dostawał opcje najlepiej pasujące do wpisanej frazy, oparte na popularności. Użytkownik miał także możliwość ręcznego przeszukiwania interesujących go propozycji, a w przypadku niepowodzenia mógł wystawić swój przedmiot bez przypisanego wzoru. W takim przypadku angażował się dział obsługi klienta, który po sprawdzeniu zgłoszenia mógł skategoryzować wystawiany produkt lub stworzyć nową pozycję, tym samym rozwijając bazę szablonów platformy Vilandy.

Vilandy_sales_form_step1_desktop
Vilandy_sales_form_step1_mobile

Krok 2

Drugi krok dotyczył uzupełnienia informacji podstawowych i charakteryzował się znaczną poprawą jakości. Oprócz kwestii hierarchii wizualnej i architektury treści, wprowadziłem moduł dodawania zdjęć zgodny z obecnymi standardami, który umożliwiał zamianę kolejności oraz upload grup zdjęć. Opis produktu mógł być automatycznie uzupełniany przez algorytm AI na podstawie wcześniej wprowadzonych informacji, co stanowiło atut Vilandy w porównaniu do innych platform e-commerce. Wyraźnie oddzieliłem informacje opcjonalne od wymaganych. Aby zachęcić sprzedawców do ich uzupełnienia, zastosowałem prosty mechanizm gamifikacji, który aktywizował użytkowników komunikatami marketingowymi sugerującymi zwiększoną szansę sprzedaży po ich wypełnieniu.

Vilandy_sales_form_step2_desktop
Vilandy_sales_form_step2_mobile

Krok 3

Trzeci krok skupiał się na ustaleniu opcji dostawy. Posortowałem tematycznie kolejność wprowadzanych danych, aby wytworzyć bardziej naturalny ciąg logiczny. Dodałem też opcje sprzedaży, które były zgodne z projektowanym równolegle procesem checkout’u. Zaktualizowałem moduł i algorytm automatycznego wymiarowania przedmiotów pod kątem czytelności i obsługi dużej liczby produktów. Wykorzystałem przy tym wymiary oraz wagę pojedynczego przedmiotu w stosunku do parametrów przewozu poszczególnych dostawców.

Vilandy_sales_form_step3_desktop
Vilandy_sales_form_step3_mobile

Krok 4

Na koniec dodałem zbiorcze podsumowanie. Formularz nadał był rozbudowany, więc ważne było, aby sprzedawca mógł sprawdzić najważniejsze decyzje, podjęte w trakcie jego uzupełniania. Po wszystkim pozostało mu tylko wystawić przedmiot. Jeśli tego potrzebował, mógł także zapisać wypełniony formularz w swoich wersjach roboczych na przyszłość.

Vilandy_sales_form_step4_desktop
Vilandy_sales_form_step4_mobile

Wynik

Nowa wersja formularza była ogromnym krokiem naprzód. System szablonów i wyszukiwania produktów działał teraz dużo płynniej, co oznaczało mniej problemów dla użytkowników przy ich dodawaniu. Sam formularz przeszedł ogromną metamorfozę. Został uproszczony, a proces jego wypełniania był bardziej intuicyjny. Wprowadzone zmiany spotkały się z pozytywnym odbiorem ze strony klientów sklepu. Było to ogromną motywacją w pracy nad kolejnymi projektami.


IV

Strona główna

Kolejnym krytycznym elementem, który wymagał mojej uwagi, była strona główna. Klienci nie byli zaangażowani w przeglądanie treści w sklepie. Szybko zniechęcali się i opuszczali witrynę. Pozyskiwani przez biznes sprzedawcy narzekali z kolei, że nie mogą efektywnie reklamować swoich produktów. Naprawa tego problemu była kluczowa do poprawy konwersji na ścieżce zakupowej.

Vilandy_homepage_new


Analiza problemu

Moim pierwszym krokiem standardowo był audyt strony głównej, a następnie desk research i przegląd benchmarków.
Moje działania ujawniły następujące problemy:

  1. 1

    Sprzedawcy nie mieli przestrzeni reklamowej do promowania swoich produktów – ani na stronie głównej, ani w całym sklepie. Jedyną opcją ekspozycji był główny baner Vilandy. Konkurencja wykorzystywała takie miejsce znacznie efektywniej, co dawało jej przewagę w aktywizacji użytkowników.

  2. 2

    Dział marketingu nie posiadał narzędzi do skutecznego przekazywania komunikatów promocyjnych na witrynie. Brakowało popupów, nawigacji promocyjnej i rozbudowanych belek informacyjnych. Kafle produktowe były wykorzystywane w minimalnym zakresie i miały potencjał do przeprowadzenia znacznych usprawnień

  3. 3

    Strona miała źle zaprojektowaną nawigację. Brakowało też rolek produktowych. Ten problem szczególnie nasilał się na wersji mobilnej sklepu, z której korzystała przecież zdecydowana większość użytkowników.

  4. 4

    Biznesowi firmy zależało na budowaniu zaufania do swojej marki, jednak USP Vilandy było ukryte pod niewidocznym linkiem w stopce. Stworzenie przestrzeni na stronie głównej, która prezentowałaby atuty i wartości sklepu, mogło wpłynąć korzystnie na odbiór użytkowników.

Wireframe

Przeprowadzona analiza pozwoliła mi podzielić zidentyfikowane problemy na 4 kategorie: nawigację, komunikację sprzedażową, kafle produktowe i budowę zaufania klienta (właściwie jej brak). Proces rozpocząłem od stworzenia wstępnych prototypów, które umożliwiły szybkie przedstawienie nowych rozwiązań oraz zaproponowanych mechanik interakcji. Po ich zaprezentowaniu i uzyskaniu wstępnej akceptacji od interesariuszy, przeszedłem do etapu projektowania szczegółowych makiet.

Vilandy_hifi_desktop
Vilandy_hifi_menu

Następnie rozpocząłem pracę nad bardziej szczegółową strukturą poszczególnych komponentów, co pozwoliło mi na precyzyjne rozplanowanie elementów interfejsu i logiki nawigacji, stanowiąc solidną podstawę do dalszych iteracji i testów użyteczności.

Komunikacja sprzedażowa

Aby ją poprawić, zaprojektowałem nowe, tematyczne banery, dotyczące konkretnych grup produktów, a także programów promocyjnych. Zaprojektowałem też oddzielną subnawigację dla aktywnych przecen i programów promocyjnych, co było istotne w kontekście kampanii reklamowych, planowanych przez marketing firmy.

Vilandy_homepage_marketing1


Nawigacja

Sprawna nawigacja była kluczowa dla poprawy doświadczenia użytkowników, dlatego wraz z zespołem projektowym stworzyliśmy rozbudowane menu, którego szczególnie brakowało w wersji mobilnej. Zastosowaliśmy ikonografię i kody kolorystyczne, by łatwiej wyróżnić poszczególne kategorie produktów, a ich listę umieściliśmy w widocznym miejscu, w górnej części strony głównej. Wprowadziliśmy także rolki produktowe, co pozwoliło zredukować konieczność przechodzenia między podstronami.

Vilandy_homepage_marketing2


Budowanie zaufania klienta

W sklepie internetowym klienci przede wszystkim szukają produktów, więc sekcja z unikalnymi cechami firmy (USP) – choć istotna dla budowania zaufania – nie mogła dominować na stronie głównej. Umieściłem ją więc w niewielkiej przestrzeni tuż pod głównym banerem, zachowując równowagę wizualną. Wspólnie z działem marketingu wypracowaliśmy proste, ale treściwe hasła, poparte wizualnym komunikatem ikon. Były wystarczające, aby nie zaburzać użytkowania strony, ale kreowały pozytywny wizerunek marki.

Vilandy_homepage_marketing3


Kafle produktowe

Oprócz pracy nad makietami skupiłem się na optymalizacji kafli produktowych – kluczowego elementu, od którego zaczynają się wszystkie zakupy. Aby przyciągnąć uwagę i ułatwić przeglądanie, dodałem widoczne komunikaty o promocjach i zniżkach. Zmniejszyłem nieco rozmiar zdjęcia produktu, zachowując jego czytelność, co pozwoliło na umieszczenie dodatkowych informacji i ograniczyło przewijanie na urządzeniach mobilnych, ułatwiając użytkownikom nawigację po stronie

Vilandy_homepage_marketing4


Rozwiązanie

Oprócz rozwijania komponentów wykorzystywanych na stronie głównej, zmodyfikowałem komunikację na banerach, aby zwiększyć zainteresowanie klientów. Wprowadziłem różnorodną kolorystykę, dopasowaną do promocji i tematyki, co wzbogaciło wizualną komunikację i zachęcało klientów do dalszego przeglądania witryny. Dodatkowo, wdrożyłem mechanikę rolek produktowych, umożliwiając użytkownikom przeglądanie większej liczby produktów w ramach kategorii lub akcji promocyjnej, zanim będą zmuszeni przejść do konkretnego listingu.

Vilandy_homepage_full_desktop
Vilandy_homepage_full_mobile

Oprócz redesignu strony głównej wprowadziłem dodatkowe mechaniki promocyjne, takie jak popupy i angażujące belki reklamowe z licznikami, które zachęcały użytkowników do podjęcia decyzji. Ponieważ promocje i przeceny stanowią kluczowy motywator zakupowy, marketing firmy wymagał nowych sposobów komunikacji tych ofert.

Vilandy_homepage_PromoBar_desktop
Vilandy_homepage_PromoBar_mobile
Vilandy_homepage_Popup_desktop
Vilandy_homepage_Popup_mobile

Wynik

Zastosowane zmiany wprowadziły nową jakość na stronie głównej serwisu. Firma otrzymała zróżnicowane możliwości przyciągania uwagi użytkowników. Współczynnik konwersji zakupowej klientów poprawił się w znacznym stopniu (ok. 19%). Pojawiły się wśród nich też nowe, pozytywne opinie, dotyczące samego korzystania ze sklepu.

Dziękuję za uwagę!